Bli en sökexpert

webb_it

Hur du ökar din Google-fu genom att tänka som andra

Sökmotorer är det absolut vanligaste sättet att söka information på nätet. Ändå är många människor mer eller mindre ineffektiva vid sina sökningar. ’Googla’ det, kommer ofta som svar från oförstående net-babies (generation yngre, folk som föddes med en iPhone i näven), som inte alls kan sympatisera med hur det kan vara svårt att använda ett så till synes enkelt verktyg som Google vid research inför exempelvis ett köp.

Vad är Google-fu?

Det finns en uppsjö med sökmotorer på nätet. De var bland de första sidorna som folk började använda, av uppenbara skäl. Det sägs ofta att vi lever i en sammankopplad värld, där allt går att nå, alltid, med bara en snabb tur på internet. Verkligheten är inte riktigt så enkel. Visst, det mesta finns på nätet, men för att hitta något på egen hand måste du redan veta var det finns. Om du inte följer dit någon annan pekar, exempelvis en sökmotor.

Med en sökmotor behöver du inte veta vart du ska, men du måste veta vad du kommer hitta där. Google-fu som koncept används för att beskriva hur vissa människor, på något nästan magiskt vis, alltid lyckas hitta det de söker på nätet, oavsett hur obskyrt. Men det är såklart inte magi det handlar om, sökexperter vet bara hur de ska formulera en sökning för att maximera chansen att få upp relevanta sajter på de första sidorna.

Sökmotorernas begränsningar

Google och andra sökmotorer använder avancerade algoritmer för att söka fram de internetsidor som bäst uppfyller dina önskemål på innehåll. Sökmotorn är dock inte intelligent på riktigt och har svårt att se skillnad på en sajt som fyllts av sökmotoroptimerat skräp och en sajt som faktiskt säljer den där fantastiska prinsessängen du såg någonstans. Skillnaden däremellan stavas ofta internetforum och rekommendationer.

Du kan skriva en sökning så att du kommer direkt till en hemsida där du kan hitta det du vill ha. Sådant händer. Är det en stor hemsida med många besökare, många in-länkar, och välskriven copy så hamnar den säkert tillräckligt högt upp i söklistan för att du ska hitta den utan problem. Värre blir det om du inte riktigt vet vad produkten kallas, om namnet är snarlikt någon annat som är mera vanligt, eller om det bara finns på någon liten webbshop.

Sökexperten tänker som andra

Vid en komplicerad sökning blir träffarna gärna för många och spretiga i innehåll. Sökexperten vet dock att 9 gånger av 10 har någon annan redan sökt efter exakt det som du vill åt, oavsett om det är en bra, men ovanlig produkt, eller en lösning på ett komplicerat datorproblem. Lösningen här blir alltså inte att försöka leta sig direkt till sajten, utan att följa de spår som någon annan lämnat efter sig. Tänk som någon annan tänkte innan dig.

Hur tänker du som någon annan tänker? Det låter ju svårt. Inte egentligen. Allt du behöver göra är att formulera sökningen med de nyckelord du själv skulle använt för att beskriva det som är mest utmärkande för den produkt du letar efter, eller det problem du har. Lägg till ordet +forum, eller +kommentarer, kanske med något av de vanliga uttrycken ”är det någon som vet”, eller ”letar efter”, eller något annat väldigt standardiserat sätt att ställa en fråga.

Vi människor är ganska lika varandra. Vi uttrycker oss på liknande vis och vi gillar ofta liknande saker, inte alla människor såklart, men grupper av människor. Tillräckligt många gillar sådant som du gillar för att chansen ska vara ganska stor att de söker efter det du söker. Genom att utnyttja våra likheter kan du alltså styra sökresultaten på nätet så att du snabbt hittar det som är relevant. Ibland går omvägen helt enkelt snabbare.

Bli en sökexpert
Tagged on:             

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Top