Killing Us Softly—Ansvarsfulla budskap

Finns det några problem med det sätt som människor framställs i reklam och media? Här får du en kort bakgrund till problematiken.

Företagens, medias och modevärldens ansvar för människors psykiska och fysiska välbefinnande är en fråga som blossar upp till ytan då och då. Inte minst vid sådana tillfällen som när H&M använder smala tjejer som plus-size modeller—för tjocka handlar ju inte på H&M—eller när Dolce & Gabbana använder våldtäktsromantik i sina annonser—för att sex säljer.

Som företag kan det vara svårt att veta var gränsen går för det acceptabla, speciellt om man har ett entusiastiskt marknadsgäng som pushar på för att tänja dessa gränser och göra reklam eller media som är ‘minnesvärd’. Då kan det vara bra att komma ihåg att du visserligen vill sälja grejer, men kanske inte till vilket pris som helst. Jean Kilbourne föreläser om kvinnor, annonsering, våld och feminism.

Om du vill få lite bakgrund till att problematisera era marknadsval ur en feministisk och hälso-aspekt, följ Challenging Medias serie Killing Us Softly som bland annat berättar om modellen som dog av aneroxia, medan hon fortfarande jobbade som modell.

Jean Kilbourne föreläser om kvinnor, annonsering, våld och feminism. Hon problematiserar vikthetsen i samhället, kraven på idealkvinnan som inte existerar och hur dessa krav sakta men säkert dödar oss, mjukt och obönhörligt, som i sången.

Vill du få hjälp att tackla denna problematik i er egen marknadsföring? Kontakta mig.

Killing Us Softly—Ansvarsfulla budskap

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Top