När hela världen finns i din ficka

webb_it

Vad innebär det att leva med tekniken ständigt närvarande och världen vid våra fingertoppar? Och vad kan vi göra för att hantera och dra nytta av den digitala och mobila utvecklingen?

11 december hölls årets sista #smcgbg på eHive i Göteborg. Temat var mobil teknik och inkluderade spaningar och trendrapportering av Maria Gustafsson (MikuMaria) och Lotta Gergils-Aston (LottaGergils). Med ett så brett tema och inte mindre än två talare på scen blev det en intensiv långlunch som förutom diskussioner också inkluderade julbord och annat gott. Detta var också Maria Gustafssons sista event som anordnare. Stafettpinnen går nu vidare till Peter Nordin och eHive.

Diskussionerna och föreläsningarna inspirerade mig till att skriva det här blogginlägget, men jag kan omöjligen gå igenom allt som frågeställningarna innebär, så jag kommer bara vidröra några punkter som hastigast och så får ni läsa mer här på bloggen vid ett annat tillfälle. Hojta gärna till om det finns något speciellt ämne du vill att jag ska gå in djupare på, annars får du helt enkelt vänta och se vilka överraskningar som kommer i framtiden.

Det går snabbt nu, hinner du med?

Den digitala utvecklingen har gått med hissnande fart, från de första skoldatorerna, som fick ringa upp en stordator för att kommunicera digitalt, till de minidatorer vi kallar mobiler och wearables, som alltid är uppkopplade till det ena eller andra nätverket. Våra levnadsmönster, vårt sätt att tänka och handla, de tjänster som tillhandahålls av företag och även det sätt som samhället i stort fungerar förändras också. Inte lika fort och inte likadant överallt eller för alla, men det förändras.

Många från de yngre generationerna har aldrig levt med något annat än att ha hela världen i sin ficka. Privatliv kan te sig som något nästintill mytiskt. Allt kan delas, allt kan kopieras, influeras, remixas och göras om på nytt, tweakas och delas igen. Inget är heligt, inget är hemligt och ingen är onåbar.  På många sätt är världen mer egalitär än den någonsin har varit, samtidigt som idoler uppstår och faller i en takt som aldrig förr och de kan nå fler människor än någonsin förr.

Idag finns det stora kunskapsgap mellan människor som anammar den nya tekniken och människor som föredrar att saker fungerar som de alltid har fungerat. Någonstans mittemellan ligger större delen av familjen Svensson. Det här skapar svårigheter för företag att välja hur man ska arbeta med sin kommunikation och vilka tjänster man ska erbjuda och till vem. Men det är också spännande utmaningar som öppnar upp för nya tankesätt och sätt att sikta in sig på specifika målgrupper.

Att hantera den digitala utvecklingen

Det digitala samhället innebär en omställning ned på individnivå. Du kan nu bli nådd av alla, alltid, så länge du inte stänger av mobiltelefonen, åker ut i ödemarken där nätmasterna ännu inte har nått, eller har oturen att batteriet laddar ut, precis när du verkligen behövde den där GPS-funktionen. Beroende på hur du är som person kan dessa ständiga möjligheter att bli nådd och nå ut till andra skapa extra stressmoment i din vardag. Tänk om du faktiskt bara vill vara själv, är det okej?

Det motsatta är också ett problem för en del, som verkligen anammat tekniken och kollar Twitter-flödet innan de stigit upp på morgonen, tar med mobilen in på toaletten och givetvis läser av det sociala flödet eller de senaste nyheterna innan de går och lägger sig på kvällen. Dessa personer vill vara uppkopplade, vill kunna allt och veta allt och alltid lära sig mer. De vill inte ta en mobilfri helg, eller vara på en mobilfri middag och de flesta av deras vänner har de bara träffat online. Är det okej?

Till syvende och sist handlar det om vad du vill och mår bra av.Till syvende och sist handlar det om vad du vill och mår bra av. Det handlar om vad ditt företag vill göra och vara och vilka kunder ni vill ha. Valmöjligheterna har aldrig varit större och samtidigt som det lägger mer ansvar på dig som individ eller er som företag att ta aktiva val öppnar det också upp för en hel värld och en framtid vi ännu bara sett skymtar av. Kanske är det ni som kommer ta fram de nya jobben vi ska sysselsätta oss med i framtiden när robotar tar över de gamla? Möjligheten finns.

Symbiotiska strategier i en mobil värld

Den digitala utvecklingen skyndar på oavsett om vi vet hur vi ska hantera den eller inte. Därför är det viktigt att ta en stund då och då och fundera över vad man vill och hur man ska ta sig dit, men också hur andra använder nätet och vad de vill få ut av sitt mobila liv. Alla människor finns inte på Facebook och alla gör inte samma saker där. De flesta svenskar finns inte på Twitter, därför är det viktigt att komma ihåg att Twitter-stormar inte representerar hela landets befolkning och deras åsikter.

Många fotar sin mat, så presentationen av maten bör vara viktig för varje restaurang, inte bara finare lyxkrogar och inneställen. Många delar med sig av sin senaste resa online vilket bör göra det viktigt för hotellbranschen att behandla varje resenär som en potentiell hotellrecensent. En del försöker förhindra dålig publicitet online genom att hota resenärer med portning, men …du kan inte motverka en samhällsskifte med hjälp av hot.du kan inte motverka ett samhällsskifte med hjälp av hot. Du kan bara stjälpa dig själv och ditt företag.

Paradoxalt nog kan den digitala utvecklingen både påverka och förstärka skeenden i det analoga, det fysiska och det personliga. En blogg kan bli en papperstidning, en sociala medier-kanal kan leda till ett modellkontrakt, en app kan göra vanliga människor till taxi-chaufförer. Det är viktigt att komma ihåg att den digitala världen och den fysiska kan och bör leva i symbios med varandra. Försök att kombinera delar av de båda och du har ett vinnande koncept.


Sedan sin start har diskussionsklubben #smcgbg hunnit med inte mindre än 71 event, som avhandlat allt från valretorik i sociala medier till webbdejting och källkritik. Hemsidan har med åren förvandlats till en veritabel skattkammare med information för den som själv inte kunnat medverka på någon diskussion eller föreläsning. Den rekommenderas varmt för dig som är intresserad av sociala medier och digital utveckling. Maria har skrivit ett officiellt blogginlägg om den senaste träffen: SPANINGAR OCH TRENDER MED TEKNIKEN I FICKAN I VÅR DIGITALA TID Kika gärna på det också, där finns föredragen filmade. 

När hela världen finns i din ficka

One thought on “När hela världen finns i din ficka

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Top