Platt fall i välgörenhetens tid

pr-christmas

Hur arbetar ni med välgörenhetsfrågor? Undvik fallgroparna med att plocka billiga PR-poäng och var generösa på riktigt.

Då och då går det något som skulle kunna beskrivas som välgörenhetshysteri genom samhället. Gärna vid jul. En trend av generositet och medmänsklighet. Och som vanligt när det gäller trender finns det de som blir fanatiskt frälsta, de som tar det lite piano och anpassar trenden efter sin egen situation, de som struntar i den, samt de som försöker hitta sätt att tjäna på den.

Företag brukar, inte helt oväntat, ofta vara de som försöker tjäna på en trend, även när det gäller välgörenhet. Detta gör man normalt genom att köpa sig lite extra PR-poäng genom väl synliga donationer under tiden trenden varar och speciella välgörenhetskampanjer när den är som starkast. Och det är inget fel med det, snarare är det både strategiskt klokt och medmänskligt.

Det finns dock många företag som både vill ha kakan och äta den. Som inte vill vara generösa på riktigt utan bara på låtsas. Som vill få rea på PR-poängen som redan är så billiga.  Dessa företag sysslar med intern omfördelningspolitik där bonusar eller julgåvor som skulle användas till de anställda istället flyttas till den externa marknadsbudgeten och används i PR-syfte.

Håll i minnet att detta alltså inte är Robin Hood som tar från de rika och ger till de fattiga. Här är det istället företagets ledning som beslutar att deras inte sällan överarbetade och pressade anställda inte är värda någon julgåva, inte ens en symbolisk sådan. Nej, julgåvor är onödigt, tycker ledningen, som själv gärna plockar ut bonus i vanlig ordning. Här ska köpas PR-poäng.

Och för att prata med strateger på strategers vis så kan köpet av dessa superbilliga PR-poäng leda till en pyrrhisk seger. De är nämligen mer dyrköpta än de verkar. Fanatiska trendföljare kommer absolut skandera ut att företaget de jobbar för är generöst. Att de är stolta över att deras julgåva eller bonus går till bättre behövande. Merparten av de anställda kommer dock inte göra det.

När man sveps med i en trend kan det gå lite snabbt ibland, men folk på det stora hela är trots det inte korkade. Det är klart de förstår, om inte förr så senare, att de inte alls jobbar för ett generöst företag. Att det enda företaget gjorde var att flytta de anställdas välförtjänta julgåva eller bonus, en bonus som många barnfamiljer och andra kanske till och med räknat med i juletid, till PR-budgeten.

Betänk nu att julgåvor och julbonusar är ett sätt att belöna personalen och skapa goodwill hos de som till syvende och sist är de som verksamheten står och faller med. De som kan göra att arbetet går snabbt och effektivt eller långsamt och plågsamt. De som är de främsta PR-representanterna eller de värsta belackarna ett företag kan ha. De som vet var alla skelett ligger gömda.

Betänk detta och välj att vara generösa på riktigt nästa år. För folk är inte dumma. Och alla förstår, även journalister, kunder och konsumenter, förr eller senare, att det är skillnad på generositet och att bara byta namn på en julklapp. Speciellt när man inte är Robin Hood.

 

Platt fall i välgörenhetens tid

One thought on “Platt fall i välgörenhetens tid

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Top